Vapaahaku
Täsmähaku
Mikä

Kuka/Ketkä

Mistä

Mistä - Mihin
-
Materiaali

Museo

Asiasana

Näytä pikaohjeet
Näytä tyhjät kategoriat
Selaa sivuja: 1 2 3 4 5
(tarkka selaus | kuvaselaus)
Edellinen kohde Seuraava kohde

shamaanirumpu

Markku Haverinen 2005
Markku Haverinen 2005
Nimi shamaanirumpu
Muut nimet koiip, noitarumpu, shaman´s drum
Museo Kulttuurien museo
Tyyppi esine
Numero SU4810:170
Käyttäjät mansit eli vogulit
Muut käyttöpaikat Venäjä, Siperia, Sosva-joki, Rjezimova
Valmistuspaikat Venäjä, Siperia, Sosva-joki, Rjezimova
Hankinta/löytöpaikka Venäjä, Siperia
Materiaalit puu, nahka, kangas, puuvilla, poro
Asiasanat mansit, vogulit, obinugrilaiset kansat, rummut, shamaanirummut, uskonnot, shamanismi, uhrit, luontousko
Kuvaus Shamaanirumpu. Rummussa on puinen, paksusta päreestä taivuteltu vanne. Vanteen ulkopuolelle on puutapeilla kiinnitetty 14 kpl (17 cm:n välein) 3x2x2 cm:n kokoisia nelikulmaisia puupaloja (koiipiur), joiden ulkonurkat muodostavat nyppylät. Vanteen päälle on pingotettu nahka, joka on niin tiukka, että palikoiden muodot peilautuvat siitä läpi. Nahka on ommeltu ohuella nahkanauhalla suurilla pistoilla vanteen reunaan.

Vanteen sisäpuolelle on kiinnitetty kädensija, jonka toinen pää on kaksihaarainen. Kädensija (pupiG) on samalla kannuksen haltia eli jumalanukke. Haltian jalat muodostuvat kädensijan haaroittuvasta osasta ja toinen pää on haltian pää. Kädensijan ympärille on kiedottu erivärisiä ostokankaita. Alimmassa kerroksessa on erilaisia punaisia kuviopainettuja (kukkia, ruuutua) puuvillakankaita. Niden päällä on vihertäviä ja ruskehtavia ruudullisia, raidallisia ja yksivärisiä kankaita. Kangassuikaleet on solmittu tiukasti kiinni kädensijaan. Kädensija on kiinnitetty vanteeseen nahkanauhalla. Toinen haara on kiinnitetty rautalangalla, toinen puusta tehdyllä narulla. Jälkimmäisen haaran tienoille on kehään molemmista päistään kiinnitetty n. 30 cm:n pituinen rautalanka, johon on pujotettu 7 messinkisormusta ja kiedottu ohutta narua, johon on solmittu kulkunen. Kankaat, sormukset ja kulkunen on annettu haltialle uhrilahjana.

Kapula (koirpuali) on tehty puusta ja se on verhottu lyöntipuolelta ohuella poronnahalla, joka pingoitettuna on ommeltu langalla toiselta puolelta kiinni. Kapula on suippo, vähän kauhamainen ja sen varren keskiosassa on reikä ja päässä lovet.Sananmukaisesti käännettynä mansinkielinen nimi tarkoittaa kannuksen lusikkaa.

Luovuttuja ja käyttäjä säilytti itsellään osan kädensijan ympärille kiedotuista liinoista, puolet sormuksista, toisen kulkusen ja rummun kapulassa olleista sormuksista toisen. Hän kietoi muut tavarat liinoiohin ja aikoi panna ne uhriarkkuunsa.
Kokoelma Suomalais-ugrilaiset kokoelmat
Erityiskokoelma Antellin kokoelmat
Mitat halkaisija 68 cm, korkeus 8 cm
Valmistustapa käsityö
Osa kapula
Osan materiaali puu
Osan tekniikka puutyö
Osan mitat pituus 27.00 cm
Osan materiaali nahka
Osan mitat leveys, suurin 4.90 cm
Osan mitat leveys, pienin 2.00 cm
Osan mitat paksuus 1.00 cm
Osan mitat paksuus 2.00 cm
Hankintaerän numero SU4810:1-430
Kontekstipaikka Venäjä, Siperia, Sosva-joki, Rjezimova
Alkuperäinen omistaja Rumpu oli Semjonin kesätuvan peränurkassa olevalla hyllyllä. Semjon ei ollut halukas myymään rumpua, koska pelkäsi myynnin aiheuttavan sairautta. Myi rummun kuitenkin Kannistolle poistettuaan siitä ensin kaksi kädensijan ympärille kiedottua kangasta. Toisen kankaan kulmaan oli solmittu viiden kopeekan hopearaha, pari kymmenkopeekaista sekä pari kuparirahaa. Lisäksi Semjon poisti rummusta noin puolet sormuksista, jotka olivat pujotettuna rautalankaan sekä yhden kulkusen. Nämä rummusta irroittamansa uhrilahjat hän aikoi laittaa takaisin uhriarkkuunsa.
Käyttötapa "Noitarumpu, jonka ostin sosvalaiselta kielimestariltani, oli Semjonin kesätuvan peränurkassa olevalla hyyllyllä, aivan näkyvissä. Töin tuskin suostui sitä minulle luovuttamaan peläten sairautta. Ennen luovuttamistaan otti pois kaksi kädensijan ympärille kiedottua liinaa, joista toinen oli silkkinen, punainen, toinen jotain halpaa karttuunia, punainen sekin, lukuun ottamatta pieniä kukallisia, mustia kirjauksia. Edellisen yhteen kulmaan oli sidottu kopeekan hopearaha, pari kymmenkopeekkaista sekä pari kuparirahaa. Nämä liinat olivat tavallisia uhriksi haltialle annettuja liinoja, joita vogulin uhrikirstussa on usein kymmenittäin, ja sinne Semjonkin nämä aikoi panna.Liinat olivat kaikkein alimmiasiksi jätettyjhen liinojen päällä (kädensijassa) ja uudelleen päällimmäisten kiedottujen liinojen ja vöiden alla. - Vielä Semjon otti pois rautalankaan pujotetuista sormuksista noin puolet, eräässä eäässä poikkilangassa olleen vapaana luistavan kulkusen, samanlaisen kuin on jäljelle jäänyt. Myöskin noitarummun päristimen kummankin nauhan päässä oli sormus, joista Semjon toisen jätti itselleen. Sormukset ja kulkusen hän kietoi yllämainittuihin liinasiin ja aikoi panna ne uhriarkkuunsa."
Hankintatapa osto
Arkistolähde Artturi Kanniston ostoluettelo 73, Rjezimova kesäkuu 1906, hinta 2:-.
Kirjallisuus Samaanit. Tampereen museon julkaisuja 45. Tampere 1998. s. 212.
Kirjallisuus Materialen zur Mythologie der Wogulen. Gesammelt von Artturi Kannisto. Suomalais-Ugrilaisen Seuran Toimituksia 113, Helsinki 1958, s. 412.
Kirjallisuus Wogulische Volksdichtung. Gesammelt und übersetzt von Artturi Kannisto. VII Band. Suomalais-Ugrilaisen Seuran Toimituksia 180. Helsinki 1982, s. 140.
Markku Haverinen 2005 Markku Haverinen 2005
Edellinen kohde Seuraava kohde
Selaa sivuja: 1 2 3 4 5